Întrebări frecvente – Cont Școală care predă deșeuri colectate separat

Întrebări frecvente – toate rolurile

Multe dintre intrebarile voastre se regasesc aici. Pe masura ce apar intrebari noi, vom continua sa completam aceasta pagina. Pentru a ne ne trimite si alte intrebari, puteti sa folositi formularul din pagina de contact.

Mai jos veti regasi cateva raspunsuri la intrebari comune tuturor categoriilor de conturi de utilizatori. Pentru intrebari si raspunsuri specifice fiecarui tip de cont, asa cum sunt aceste obligatii grupate si in legislatie, puteti accesa mai rapid pagina dedicata fiecaruia:

  • cont de GENERATOR (cel care preda deseuri catre un colector)
  • cont de COLECTOR (cel care preia deseurile de la generator)
  • cont de PRODUCATOR (cel care pune pe piata ambalaje sau alte articole care vor deveni deseuri)
  • cont de OTR/OIREP (OTR=Organizatie de Transfer de Responsabilitate, in cazul deseurilor de echipamente electrice sau baterii, respectiv OIREP=Organizatie de Indeplinire a Raspunderii Extinse a Producatorilor, pentru ambalaje si deseuri de ambalaje)
  • cont de CONSULTANT (cel care administreaza datele pentru mai multi generatori sau producatori, inclusiv UAT-uri si institutii publice)
  • cont de UAT (municipii, orase, comune, sectoare ale municipiului Bucuresti, judete)

A cui e platforma asta?

Platforma de raportare a deseurilor este detinuta si dezvoltata de compania ECOSys Organization SRL pentru a veni in ajutorul tuturor celor care doresc tina evidenta si sa raporteze deseuri, ambalaje, echipamente electrice sau baterii puse pe piata (asa cum, de altfel, cere legislatia) si carora le este util un sistem care sa organizeze aceste informatii si sa genereze rapoartele necesare. In baza sugestiilor si cererilor Dumneavoastra, aceasta platforma se imbunatateste continuu, astfel incat sa raspunda nevoilor unui domeniu intr-o evolutie atat de accelerata cum este cel al managementului deseurilor.

Ale cui sunt datele si rapoartele?

Datele introduse si rapoartele generate sunt in proprietatea utilizatorilor platformei. Acestia au libertatea de-a le folosi cum doresc. Rapoartele sunt strict confidentiale si agrega – fara a interveni asupra lor – datele introduse in comenzile de ridicare a deseurilor.

Ce fel de rapoarte furnizeaza platforma?

Formatele de raportare furnizate indeplinesc doua obiective majore: in primul rand asigura respectarea prevederilor legale in vigoare si, in al doilea rand, dau informatii relevante pentru orice decizii doriti sa luati in privinta deseurilor pe care le administrati si, respectiv, articolelor pentru care aveti ceea ce se numeste “raspunderea extinsa a producatorului”, cum ar fi: ambalaje, pungi de plastic, echipamente electrice, baterii si acumulatori, substante periculoase, anvelope, uleiuri minerale.

Spre deosebire de toate celelalte tipuri de conturi, contul de OTR/OIREP prezinta functionalitati extinse de raportare si analiza, in timp real, a datelor privind veniturile si costurile, managementul veniturilor si cheltuielilor, calcule de profitabilitate, analiza portofoliului de clienti, optimizarea costurilor directe, simulari privind rezultatul operational si financiar, rapoarte si evidente aferente procesului de re-licentiere.

Detalii comerciale

1. Cu ce ma ajuta platforma la raportarea deseurilor?

Desi rapoartele generate de platforma sunt cele obligatorii prin lege (L.211/2011 – inlocuita de OUG 92/2021 aprobata prin L.17/2023 -, L.249/2015, HG 1061/2008, L.132/2010, HG 856/2005 , OUG 196/2005 etc.), utilizarea platformei nu este in nici un fel obligatorie, e fiind doar un ajutor tehnic pentru companiile care au nevoie sa-si administreze corespunzator deseurile si raportarile aferente, conform legislatiei in vigoare.  Constatam in practica ca exista o dificultate majora in acest sens, mai ales pentru companiile care genereaza deseuri diversificate sau au mai multe locatii generatoare de deseuri, locatii pentru care doresc sa intocmeasca raportari iar centralizarea si ordonarea datelor este anevoioasa.

Producatorii au dificultati majore in a determina exact si cu eforturi rezonabile cantitatile de ambalaje (sau alte articole relevante) puse pe piata si a tine evidenta contributiilor pe care le datoreaza – sau NU – catre Fondul pentru mediu.

Consultantii si colectorii sunt nevoiti sa administreze distinct, insa permanent, seturi de informatii (volumetrice si valorice) pentru partenerii lor: generatori si producatori in cazul consultantilor, generatori si valorificatori in cazul colectorilor.

Tuturor acestora, ExpertDeseuri.ro le ofera functionalitati integrate de automatizare, sinteza si protejare a datelor de lucru, in deplina concordanta cu prevederile legale in vigoare in diverse perioade de lucru

2. In cazul in care optam sa ne inscriem in sistem, care sunt obligatiile de plata?

In functie de specificul activitatii Dumneavoastra veti avea acces nelimitat in platforma in baza unui abonament lunar in suma fixa, fara nici un fel de costuri suplimentare. Stim ca administrarea deseurilor este o bataie de cap in sine, nu dorim sa va complicam viata si mai mult. Detaliile privind planurile tarifare sunt disponibile in pagina de preturi. Credem ca veti fi placut surprinsi.

3. Care este metoda de inscriere in sistem? Se completeaza o cerere/contract?

Pentru inscrierea in platforma, va invitam sa va setati un cont de generator, producator, colector, OTR/OIREP sau consultant. Dupa ce il utilizati o perioada de 1-2 luni si va faceti o idee cu privire la utilitatea platformei, va vom trimite un contract de prestari servicii de asistenta in intocmirea raportarilor, pentru continuarea utilizarii serviciului. Nu ne grabim, insa; dorim sa puteti alege in deplina cunostinta de cauza.

4. Toti operatorii care predau/preiau/valorifica deseuri sunt automat inscrisi in sistem sau vor fi adaugati de catre noi ?

Platforma nu genereaza si nici nu administreaza nici un fel de detalii comerciale intre parteneri (generator de deseuri si prestator de servicii de colectare). Adaugarea sau eliminarea partenerilor (colectori sau generatori) va revine exclusiv, in baza contractelor pe care le aveti semnate cu acestia, a tipurilor de deseuri acoperite de aceste contracte, a valabilitatii lor, etc. Noi va ajutam sa le tineti evidenta, insa alegerea lor si negocierea termenilor colaborarii va revine exclusiv.

5. Cine verifica faptul ca operatorii care preiau/valorifica deseuri inscrisi in sistem sunt autorizati la zi?

Autorizatiile de mediu ale colectorilor fac parte in detaliile comerciale ale contractului si ele nu pot fi verificate efectiv de ExpertDeseuri.ro. Platforma poate, insa, sa retina datele de expirare a autorizatiilor sau contractelor de prestari servicii – pe care le introduceti Dumneavoastra in detaliile colectorului – si sa va semnaleze inainte de expirarea acestora. Reinnoirea acestora cade, insa, in sarcina titularului, iar Dumneavoastra va trebui sa ii solicitati sa va remita o copie, pentru a va dovedi valabilitatea autorizatiei sale de mediu sau a celor de functionare.

6. Mai trebuie facute raportari privind deseurile catre autoritatile de mediu locale (asa cum este specificat in autorizatia noastra de mediu) sau autoritatile de mediu pot accesa direct aceste raportari ?

Datele Dumneavoastra sunt complet confidentiale, rapoartele sunt pentru uzul Dumneavoastra propriu. Este alegerea Dumneavoastra cum le veti utiliza, intrucat si raspunderea legala va apartine. Formatul de raport generat este printabil in formatul solicitat de lege (L.211/2011 – inlocuita de OUG 92/2021 aprobata prin L.17/2023- , HG 856/2005 , L.132/2010), insa decizia de-a-l printa, stampila si depune va revine direct.

In cazul obligatiilor fiscale catre Fondul pentru mediu, privind ambalajele, echipamentele electrice si bateriile puse pe piata, va trebui sa introduceti totalurile cantitatilor – din raportul generat in contul Dvs. din platforma ExpertDeseuri.ro – , in programul pus la dispozitie de catre Administratia Fondului pentru Mediu si, probabil, catre OTR/OIREP-ul cu care aveti contract pentru indeplinirea obiectivelor de valorificare a deseurilor respective. Autoritatile de mediu (sau oricine altcineva) nu au acces la datele Dumneavoastra.

7. Cine intocmeste rapoartele cerute de legislatie? Dar cele de management?

Pentru GENERATOR, raportarile la care aveti acces se agrega automat din datele preluate din procesele verbale de predare a deseurilor (Anexele 2 si 3 ale HG 1061/2008). Procesul verbal insusi se genereaza si se actualizeaza automat prin deschiderea si inchiderea comenzilor de ridicare a deseurilor, lansate online. Rapoartele astfel generate se impart in doua categorii: cel legale (cerute de legislatia in vigoare si de autoritaile relevante ale statului) si cele de management (care va dau informatii interne utile, comparative intre locatii, pe perioade alese, pe tipuri de deseuri, pe colectori etc).

Pentru PRODUCATOR, rapoartele se genereaza prin utilizarea datelor privind rulajul de produse (import sau achizitie intra-comunitara, export sau livrare intra-comunitara, productie, retururi, reambalari sau regrupari) agregate in corelare cu nomenclatorul de ambalare a produselor (si respectiv cu caracteristicile aparatului electric si bateriilor) care fac obiectul obligatiei fiscale catre Fondul pentru mediu.

Explicatii tehnice

Intrebari si raspunsurile de natura tehnica, specifice fiecarui tip de cont, asa cum sunt aceste obligatii grupate si in legislatie, pot fi accesate in pagina dedicata fiecaruia:

  • cont de GENERATOR (cel care preda deseuri catre un colector)
  • cont de COLECTOR (cel care preia deseurile de la generator)
  • cont de PRODUCATOR (cel care pune pe piata ambalaje sau alte articole care vor deveni deseuri)
  • cont de OTR/OIREP (OTR=Organizatie de Transfer de Responsabilitate, in cazul deseurilor de echipamente electrice sau baterii, respectiv OIREP=Organizatie de Indeplinire a Raspunderii Extinse a Producatorilor, pentru ambalaje si deseuri de ambalaje)
  • cont de CONSULTANT (cel care administreaza datele pentru mai multi generatori sau producatori, inclusiv UAT-uri si institutii publice)
  • cont de UAT (municipii, orase, comune, sectoare ale municipiului Bucuresti, judete)

 

ECOsys Organisation este o companie cu capital integral romanesc, specializata in consultanta de proces si cu experienta solida in managementul deseurilor. Am colaborat (si continuam sa colaboram) cu Asociatia ECOTECA, un ONG specializat in politici de managementul deseurilor. Impreuna, am dezvoltat platforma pe care o puteti accesa prin intermediul site-ului ExpertDeseuri.ro.