Intrebari frecvente – cont COLECTOR

Multe dintre intrebarile voastre se regasesc aici. Pe masura ce apar intrebari noi, vom continua sa completam aceasta pagina. Pentru a ne ne trimite si alte intrebari, puteti sa folositi formularul din pagina de contact.

A cui e aplicatia asta?

Aplicatia de raportare a deseurilor este detinuta si dezvoltata de compania ECOSys Organization SRL pentru a veni in ajutorul tuturor celor care doresc sa raporteze deseuri sau ambalaje puse pe piata (asa cum, de altfel, cere legislatia) si carora le este util un sistem care sa organizeze aceste informatii si sa genereze rapoartele necesare. In baza sugestiilor si cererilor Dumneavoastra, aceasta platforma se imbunatateste continuu, astfel incat sa raspunda nevoilor unui domeniu intr-o evolutie atat de accelerata cum este cel al managementului deseurilor.

Ale cui sunt datele si rapoartele?

Datele introduse si rapoartele generate sunt in proprietatea utilizatorilor aplicatiei. Acestia au libertatea de-a le folosi cum doresc. Rapoartele sunt strict confidentiale si agrega – fara a interveni asupra lor – datele introduse in comenzile de ridicare a deseurilor.

Ce fel de rapoarte furnizeaza aplicatia?

Formatele de raportare furnizate indeplinesc doua obiective majore: in primul rand asigura respectarea prevederilor legale in vigoare si, in al doilea rand, dau informatii relevante pentru orice decizii doriti sa luati in privinta deseurilor pe care le administrati.

Detalii comerciale

1. Cu ce ma ajuta aplicatia la raportarea deseurilor?

Desi rapoartele generate de aplicatie sunt cele obligatorii prin lege (L.211/2011, HG 1061/2008, L.132/2010, HG 856/2005 etc.), utilizarea aplicatiei nu este in nici un fel obligatorie. Aplicatia este doar un ajutor tehnic pentru companiile care au nevoie sa-si administreze corespunzator deseurile si raportarile aferente, conform legislatiei in vigoare.  Constatam in practica ca exista o dificultate majora in acest sens, mai ales pentru companiile care genereaza deseuri diversificate sau au mai multe locatii generatoare de deseuri, locatii pentru care doresc sa intocmeasca raportari iar centralizarea si ordonarea datelor este anevoioasa.

De partea cealalta, colectorii de deseuri au nevoie sa receptioneze comenzi de ridicare, sa le ordoneze conform traseelor de ridicare, sa tina evidenta stocurilor de deseuri ridicate, sa le pregateasca prin sortare, reclasificare, conditionare, balotare etc si sa se descarce de stocuri prin predare catre un operator de depozit, instalatie de valorificare energetica sau reciclator.

2. Cu ce ma ajuta aplicatia la administrarea obligatiilor care imi revin fata de Fondul pentru mediu?

Toate cantitatile de deseuri colectate si valorificate se raporteaza, la finalul lunii sau in timp real, atat catre AFM – pentru indeplinirea obligatiilor fiscale -, cat si catre OTR/OIREP in vederea obtinerii bonificatiilor aferente indeplinirii obiectivelor de valorificare ale producatorilor (obligatii pe care OTR-urile le administreaza). Expert Deseuri agrega aceste raportari, aferente cantitatilor de deseuri administrate, si va furnizeaza rapoartele pe care trebuie sa le furnizati mai departe catre OTR. Daca OTR-ul cu care lucrat utilizeaza platforma Expert Deseuri, aveti posibilitatea de-a depune direct online toate documentatiile de trasabilitate adresate OTRului respectiv.

 

Detalii tehnice

1. GENERATORII de la care preluam deseuri sunt automat inscrisi in sistem sau vor fi adaugati de catre noi ?

Aplicatia nu administreaza nici un fel de detalii comerciale intre parteneri (generator de deseuri, prestator de servicii de colectare, valorificatori, eliminatori). Adaugarea sau eliminarea partenerilor (respectiv generatori, valorificatori si eliminatori) va revine exclusiv, in baza contractelor pe care le aveti semnate cu acestia, a tipurilor de deseuri acoperite de aceste contracte, a valabilitatii lor, etc. Noi va ajutam sa le tineti evidenta, insa alegerea lor si negocierea termenilor colaborarii va revine exclusiv.

2. Cine verifica faptul ca operatorii care preiau/valorifica deseuri inscrisi in sistem sunt autorizati la zi?

Autorizatiile de mediu ale colectorilor, valorificatorilor si eliminatorilor fac parte din detaliile comerciale ale contractului si ele nu pot fi verificate efectiv de Expert Deseuri. Platforma poate, insa, sa retina datele de expirare a autorizatiilor sau contractelor de prestari servicii – pe care le introduceti Dumneavoastra in detaliile partenerului respectiv – si sa va semnaleze inainte de expirarea acestora. Reinnoirea acestora cade, insa, in sarcina titularului, iar Dumneavoastra va trebui sa ii solicitati sa va remita o copie, pentru a va dovedi valabilitatea autorizatiei sale de mediu sau a celor de functionare.

3. Mai trebuie facute raportari privind deseurile catre autoritatile de mediu locale (asa cum este specificat in autorizatia noastra de mediu) sau autoritatile de mediu pot accesa direct aceste raportari ?

Datele Dumneavoastra sunt complet confidentiale, rapoartele sunt pentru uzul Dumneavoastra propriu. Este alegerea Dumneavoastra cum le veti utiliza, intrucat si raspunderea legala va apartine. Formatul de raport generat este printabil in formatul solicitat de lege (L.211/2011, L.132/2010), insa decizia de-a-l printa, stampila si depune va revine direct. In cazul obligatiilor fiscale catre Fondul pentru mediu, va trebui sa introduceti totalul din raportul generat de aplicatie in programul pus la dispozitie de catre Administratia Fondului pentru Mediu. Autoritatile de mediu (sau oricine altcineva) nu au acces la datele Dumneavoastra.

4. Care este deosebirea intre o comanda deschisa, una in tranzit si una inchisa?

O comanda de ridicare a deseurilor, fie ca a fost plasata online de un generator sau a fost comunicata de acesta prin telefon sau email, trece prin 3 stadii de completare:

  • comanda deschisa – generatorul a semnalat colectorului ca are deseuri de predat,
  • comanda in tranzit – colectorul a transmis comanda, pentru ridicare, catre unul din agentii sai de teren insa aceasta deseurile din comanda inca nu au fost predate catre depozitul colectorului,
  • comanda inchisa – agentul de teren a cantarit si predat deseurile generate catre un gestionar al colectorului.

5. Cum adaug – in cont de colector – comenzi pentru care nu exista generator creat?

O comanda de ridicare a deseurilor, primita de colector prin alte mijloace (telefon, email, etc), nu poate fi deschisa in aplicatie de acesta fara a alege generatorul care a plasat aceasta comanda. Daca generatorul nu exista deja in lista de generatori a colectorului, el va trebui creat selectand “creaza generator nou”, din lista derulanta care se gaseste in campul “generator” din ecranul “creare comanda noua”. Evident, odata creat, generatorul respectiv ramane in sistem si poate fi selectat ulterior din lista.

6. Cum sterg – din contul de colector – o comanda deschisa introdusa gresit?

Daca dintr-un motiv oarecare doriti sa anulati o comanda deschisa (adica care nu a fost repartizata inca unui agent de teren), aveti optiunea “sterge”, afisata in dreptul fiecarei comenzi din lista de comenzi deschise. Click pe ea si…s-a rezolvat. Atentie, insa: o comanda stearsa va disparea si din lista de comenzi deschise din contul generatorului care a initializat comanda.

7. Cum sterg – din cont de colector – o comanda in tranzit introdusa gresit?

O comanda in tranzit (adica care deja a fost repartizata unui agent de teren) poate fi stearsa doar dupa ce este “desprinsa” de agentul de teren respectiv. Pentru a face acest lucru, in lista de comenzi in tranzit aveti optiunea “realocare” a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi stearsa (sau realocata unui agent de teren) ca orice alta comanda deschisa.

8. Cum sterg – din cont de colector – o comanda inchisa introdusa gresit?

O comanda inchisa NU MAI POATE FI STEARSA. Este un aspect important de securitatea informatiilor si a bazei de date, intrucat informatiile din comenzile inchise sunt informatiile finale in baza carora se compileaza toate rapoartele (atat ale generatorilor cat si ale colectorilor). Asadar, orice interventie asupra unei comenzi inchise va denatura inclusiv datele istorice ale partenerului din comanda respectiva, date care este posibil sa fi fost deja raportate intern sau catre terti. Asadar, ele nu mai pot fi modificate.

9. Ce se intampla daca agentul de teren (al colectorului) nu poate onora comanda de ridicare?

Daca, indiferent din ce motive, agentul de teren nu-si onoreaza o comanda care i-a fost repartizata, aceasta ramane deschisa in contul lui pana cand ea va fi onorata sau realocata. Realocarea se face prin click pe optiunea “realocare” din dreptul comenzii respective, a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi repartizata unui agent de teren (sau stearsa) ca orice alta comanda deschisa.

10. Cine intocmeste rapoartele cerute de legislatie? Dar cele de management?

Raportarile la care aveti acces se agrega automat din datele preluate din procesele verbale de predare a deseurilor (Anexele 2 si 3 ale HG 1061/2008). Procesul verbal insusi se genereaza si se actualizeaza automat prin deschiderea si inchiderea comenzilor de ridicare a deseurilor lansate online. Rapoartele astfel generate se impart in doua categorii: cel legale si cele de management (care va dau informatii comparative intre locatii, pe perioade alese, pe tipuri de deseuri, pe colectori, etc).

Pe masura ce apar intrebari noi, vom continua sa completam aceasta pagina. Intrebarile frecvente pentru GENERATOR, PRODUCATOR, COLECTOR, CONSULTANT se regasesc in link-urile respective: G, P, C sau S.

Pentru a trimite alte intrebari sau a semnala corecturi ori completari, puteti sa folositi formularul din pagina de contact.