SGR: nimeni nu e fericit cu sistemul garanției de 50 de bani la băuturi. De ce e OK să fie așa

aaaa

Sistemul Garanție-Returnare, introdus în România de la 30 noiembrie – altfel spus, sistemul garanției de 50 de bani – pare să ridice nu doar semne de întrebare, ci și nemulțumiri, atât în rândul consumatorilor cât și al firmelor. De ce e de fapt normal să fie așa. a explicat unul dintre actorii centrali ai acestui sistem. Venim însă și cu răspunsuri la motivele de nefericire, tot de la cei implicați în SGR.

”De fapt, nimeni nu e fericit și e OK să fie așa. Sistemul Garanție-Returnare nu a fost gândit să dea satisfacție sau mulțumire sau avantaje economice niciuneia dintre părțile care sunt în mod obligatoriu implicate”, afirmă Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României, care este printre acționarii RetuRO (compania ce operează SGR).

Obiectivul este de mediu, nu fericirea consumatorilor, comercianților sau reciclatorilor

SGR ”servește unui obiectiv de mediu foarte important și presupune costuri și, efort. Deci eficiența sistemului va depinde foarte mult de cum sunt gestionate aceste costuri în efortul de atingere a obiectivelor ambițioase de colectare și ulterior de reciclare”, mai spune Julia Leferman.

Mai precis, până la 30 iunie 2024 ar trebui să nu mai găsim decât băuturi în ambalaje cu marcaj SGR (cel din imaginea de mai jos). Obiectivul este acela de a colecta cel puţin 65% dintre ambalajele SGR puse pe piaţă anul viitor, peste 80% în 2025 şi peste 90% în 2026 – cel puțin, așa speră Ministerul Mediului.

Citește mai mult