Pași dificili în „hora reciclării” – Ce nu merge la Sistemul Garanție-Returnare și ce puteți face dacă automatele resping ambalajele
Sunt aproape patru luni de când funcționează SGR (Sistemul Garanție-Returnare) și pe rafturi sunt multe ambalaje cu garanție de 50 de bani, iar la automate se formează uneori cozi cu oamenii care vin cu saci de PET-uri. Ce nu merge bine? De ce nu s-au „prins” zeci de mii de comercianți în „horă”? Cum faci să nu-ți respingă aparatul ambalajul? La ce să ne așteptăm în lunile următoare.
- Sistemul Garanție – Returnare (SGR) se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv. NU se poate lua garanție pentru PET-uri de 5 litri, pentru cutii de lapte, pentru sticle de ulei, pentru borcane sau pentru diverse băuturi în cutii de carton.
- Automatele resping sticlele dacă le împingeți cu viteză înăuntru, așa că cel mai bine ar fi să le puneți fără mișcări bruște, ci cu calm. Dacă o sticlă cu logo-ul SGR este respinsă, ajută dacă o introduceți apoi cu partea opusă.
- Un mesaj care este afișat destul de des la automate, mai ales în week-end – când multă lume duce ambalaje pentru a lua garanția – este „Coșul 1 (PET) este plin. Contactați magazinul”. Problema se rezolvă dacă un angajat al magazinului vine și înlocuiește sacii plini cu unii goi.
- În total sunt în țară 80.000 de comercianți care vând băuturi și sunt obligați să intre în sistemul SGR, pentru a colecta ambalaje și a oferi garanție. Numai 30.000 de comercianți au intrat în sistem, semnând cu RetuRo, în timp ce zeci de mii de magazine mici nu sunt înscrise.