Lupta cu deșeurile se dă la granița României. Gunoaie prezentate drept produse second hand, nămoluri de la stații de epurare din Italia, aduse ca fertilizatori
România rămâne atractivă ca groapă de gunoi a Europei. Pe uscat sau pe mare, tone de gunoaie sunt aduse la noi în ţară, sub umbrela unor produse second hand. În realitate, sunt deşeuri care nu mai pot fi reciclate. Autorităţile vor să schimbe legislaţia ca să definească mai clar un produs la mâna a doua, dar nu și taxa de depozitare a deșeurilor, care rămâne de zece ori mai mică faţă de vestul Europei.
Peste 500 de transporturi ilegale de deşeuri au fost oprite la graniță, numai anul trecut, potrivit Gărzii de Mediu. Asta însemană 10.000 de tone de gunoaie întoarse în ţările din care proveneau.
Bătălia se dă cu produsele la mâna a doua. DIICOT a anihilat în toamnă o reţea de brokeri de deşeuri, transportatori şi societăţi care făceau importuri ilegale de deşeuri.
Andrei Corlan, preşedintele Gărzii Naţionale de Mediu: Sunt tot felul de tertipuri, asta cu second hand-ul e ultima găselniță. Care, de fapt, sunt deșeuri mascate, fie că vorbim de mașini la mâna a doua, care vin la dezmembrări, fie că vorbim de anvelope second hand, fie că vorbim de textile, echipamente electrice și electronice, mare parte dintre acestea sunt deșeuri care vin la noi în țară. Un subiect interesant în județul Timiș, unde din Italia veneau nămolurile de la stațiile de epurare, tratatrea lor costă foarte mult. Și atunci erau amestecate cu găinaț și erau aduse ca fertilizatori la noi în țară, pentru a fi împrăștiate pe câmpurile noastre.
Numărul de camioane oprite în vămi în 2023 e de peste 10 ori mai mare, față de anul precedent. Importul de deşeuri care nu pot fi reciclate este interzis și pedepsit cu închisoarea.
Diana Dumitrașcu, jurnalist TVR: Ceea ce face din ţara noastră o piaţă atractivă pentru cei care îşi doresc să scape de gunoaie este taxa mică de depozitare pe fiecare tonă în parte. România percepe începând de anul acesta 160 de lei pe tonă, dublu faţă de anul trecut. Suma finală ajunge la 50 de euro pe tonă, dacă punem la socoteală diverse taxe. Dar tot rămâne de zece ori mai mică faţă de tarifele percepute de ţările din vestul Europei, care sunt de zece ori mai mari, 500 de euro pe tonă.