Începe revoluţia ambalajelor de băuturi: Sistemul Garanţie-Returnare intră în vigoare pe 30 noiembrie. Dar funcţionează?

download (71)

 

Proiectul mai are nevoie de ajustări, spun cei care au lucrat la pregătirea lui, recent fiind, de altfel, destul de aproape de o nouă amânare. În cele din urmă, decizia a fost ca SGR să intre în vigoare, urmând ca eventualele reglaje să fie făcute ulterior, din mers. ♦ Ca parte din procesul de punere la punct a SGR, RetuRO, administratorul sistemului, a inaugurat luni, pe 27 noiembrie, primul centru regional de colectare a ambalajelor de băuturi, aflat în comuna Bonţida din judeţul Cluj.

Modul în care facem cumpărături şi aruncăm ambalaje intră într-o etapă de transformare începând cu 30 no­iembrie 2023, când România adoptă Sistemul Garanţie-Returnare, cel mai amplu parteneriat public-privat, care îşi propune schimbarea comportamentului cetăţenesc în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor.

Concret, după implementarea Siste­mului Garanţie-Returnare, orice cumpă­rător va plăti o garanţie de 50 de bani atunci când va achiziţiona o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golire, el poate merge cu recipientul în orice magazin care vinde băuturi în ambalaje de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal sau la orice alt punct de returnare, îl poate returna şi va primi astfel valoarea garanţiei plătite înapoi. În acest scop, nu este nevoie de prezentarea bonului fiscal, ambalajele băuturilor urmând să fie inscripţionate cu un cod care garantează înscrierea lor în SGR. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereuti­lizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. „Succesul sistemului se bazează pe mai mulţi factori: schimbarea comporta­mentului consumatorilor, percepţia lor privind statul la coadă pentru a recupera o garanţie de 50 de bani, funcţionalitatea sistemului“, spune Constantin Bratu, preşedintele CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire, Risc şi Analiză.

Citește mai mult